Křest Marie Turecké, Soběhrdy
29.3.2009
Křestní promluva
Milý sbore v Soběhrdech,
dnes přinesli, Petr a Jana Turečtí svou dceru Marii ke křtu.
Spolu s nimi přišel kmotr Jaroslav Jáchym
Gondáš.
Slyšte slova ustanovení křtu:
"A přistoupiv Ježíš, mluvil jim, řka: Dána jest mi všeliká moc na nebi i na zemi.
Protož jdouce, učte všecky národy, křtíce je
ve jméno Otce
i Syna i Ducha svatého, učíce je zachovávati všecko, což jsem koli přikázal vám. A
aj, já s vámi
jsem po všecky dny, až do skonání světa. Amen
Milí rodiče, kmotři, sestry a bratři!
Slyšme slova, která napsal
evangelista Lukáš: "Ale Maria to
všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom."
Dobrou zprávou vánočního
evangeli můžeme vztáhnout na všechny
děti. Ty totiž do světa přinášejí naději. Ježíšova matka, jež má
podobné jméno jako má Maruška,
která bude
dnes pokřtěna, své
naděje
spojila se svým synem. Byla matkou přemýšlivou,
a to co
slyšela, uchovávala v
mysli a rozvažovala o tom. Slyšíme o ní i
v pašijním příběhu Ježíšova kříže.
Díky tomu, že o všem
přemýšlela, stala se více
než matkou svého syna, stala se jeho
učednicí.
Marii, kterou jste dnes přinesli ke křtu, můžete už nyní přijímat jako nezasloužený dar, který vstoupil do vašeho života. Tak dobrou věc,
jako má malé dítě, my velcí už často ztrácíme. Vždyť úsměv miminka jen málokdo dokáže neopětovat úsměvem svým. Úsměv je
počátkem dobrých věcí. Mezi tyto dobré věci můžeme počítat i dnešní křest Marie. Pán Bůh ji už dávno přijal
mezi své děti. A když ji v jeho jménu dnes křtíme, přiznáváme se k tomu, že on ve svém Synu je naší záchranou a naším vysvobozením. On nám dává víru také tím, že můžeme být u
tohoto křtu přítomni. Tak jako je dnes Marie
viditelně přijata Bohem Otcem, jeho
Synem, kteří jsou v Duchu svatém přítomni.
Dnešní den je důležitý nejen
pro vaši dceru Marii. Je důležitý i pro
nás.
Tento den nás zavazuje abychom malé Marii byli svědky svým
slovem, i svým životem. Těmi
prvními svědky
jste vy rodiče, podporu pro vaše svědectví víry tu slibují i kmotři. A protože je Marie pokřtěna v tomto sboru, jste přizváni do shromáždění svědků, celý sbor i zde všichni přítomní.
Když křtíme
Marii, je pro nás příslibem naděje,
že se ona o
svém křtu doví, skrze
slovo, skrze žitou víru. A bude smět přijmout jako nezaslouženou
milost, kterou ji projevil ten, který je nad námi. A jako obzor nebe nás předchází i zve
k sobě. Abychom byli učedníky
jeho Syna, jeho dobré zprávy pro tento svět, kterou svým životem
zpodobil lásku svého Otce. Marie se o svém křtu doví skrze
slovo, v jejím životě už bude
ujištěna, že je zakotvena v milostivé lásce Boží, která sahá do
doby, na kterou
si nebude moci vzpomenout. Tu však smí očekávat, z důvěry všech vás, že náš život je založen v Bohu, v jeho dlani,
v jeho naději, kterou pro člověka chová.
Bože, Pane náš!
Děkujeme Ti, že Tobě smíme vyjádřit svou vděčnost.
Vděčnost za to, žes ochránil toto dítě i jeho matku, když přicházelo na svět.
Buď mu prosíme i nadále, nablízku. Péči a milost, kterou máš připravenou pro
každého z nás, jí zahrň i Marii. Stůj prosíme svou posilou nablízku i jejím
rodičům. Dej jim poznat, že se svou starostí, která nyní stojí před nimi při
výchově a péči, se mohou obrátit k tobě, sdílet se s radostmi i starostmi s
Tebou. Na to často nestačíme sami. Proto Tě prosíme: ty sám se ujmi Marie.
Otevírej před ní všechny možnosti a příležitosti, ty sám se jí stávej ve svém
Synu průvodcem jejího života.
Amen
Čtení: Gen 12,1-5 Text: Luk 9,57,61-62
Milé sestry a bratři!
Ježíš se ubírá cestou. Je se svými učedníky na cestě.
Jeho život pro něho byla cesta. Měla svůj počátek a měla svůj cíl. Jejím
počátkem bylo poslání od Boha. Povolání a úkol. A jejím cílem bylo splnění
tohoto poslání. Jejím cílem bylo, aby se svému poslání nezpronevěřil, aby
splnil to, co mu bylo uloženo. A k tomu mu sloužila jeho cesta, cesta životem,
cesta z Galileje do Jeruzaléma. K té cestě patřily jeho výzvy druhým lidem,
těm, kterým nabízel společnou cestu, život v následování, život, který dostává
smysl, protože on, Ježíš, mu ho dává. Ježíš se s učedníky ubírá cestou. Je na
cestě a jde cílevědomě. Přesto se na této cestě zastavuje. To proto, že na své
cestě potkává druhé. Zastavuje se proto, aby s nimi mluvil, aby jim vyřídil své
pozvání, aby se jim stal výzvou k životu, který má smysl, životu, který je
úkolem, k životu, který je posláním.
Ježíšův způsob života klade otázky těm, které na své
cestě potkává. Klade otázky po jejich způsobu života, po tom, zda nemají na
svých způsobech či nezpůsobech něco změnit, zda nemají vykročit z toho, co
pociťují, že je omezuje, svazuje, zotročuje. Takovouto touhu po následování,
máme vykreslenou v tom, co jsme četli jako text ke kázání. "Budu tě
následovat, kamkoli půjdeš." "Budu tě následovat, Pane." Ten
první toužil jít za Ježíšem, i když spíše tušil než věděl, za kým chce jít. Ten
druhý chtěl následovat Ježíše, protože viděl a věděl, že je Pánem života a
smrti, protože viděl jeho poslání od samotného Hospodina. Proto ho nazývá
Pánem. To není to české pan ten a ten, ale vyznání. Přiznání se k tomu, aby byl
mým Pánem. Abych ho mohl poslouchat, abych mohl být v jeho službách. Takové
vyznání jako obdobně žalmista vyznává, že by chtěl být i jen strážným příbytku
Hospodinova. Je to touha dát se do služby, koho uznávám za svého Pána, za toho,
jehož příkazy i zákazy dávají životu přesné vymezení, řád, úkol.
Nejprve tedy otázka, která vznikla ze setkání s Ježíšem,
otázka po dosavadním způsobu života. A protože je to otázka vážná, tato otázka
vede k rozhodnutí. Opravdu změnit, způsob života i způsob toho, jak o svém
životě přemýšlím a rozhoduji.
To vše stojí za tímto vyznáním, toho člověka u cesty,
toho, s kým se Ježíš setkal, koho potkal cestou. Také proto je Ježíš na cestě.
Protože smyslem jeho cesty je takové lidi potkávat, mluvit s nimi, říci jim
cosi podstatného, takového, co může jejich život změnit, dát mu smysl.
Jenomže k této touze jít za tím, koho vyznává jako svého
Pána si přidává tento člověk jakousi podmínku. A pro tuto svou podmínku si žádá
Ježíšova dovolení. Chce se rozloučit s rodinou, také bychom to mohli přeložit,
že chce dát do pořádku své rodinné vztahy. A tak, i když vyznává Ježíše za
Pána, chce nejprve být svým vlastním pánem. Tím, kdo dá vše do pořádku. Sám
podle sebe, jak to nejlépe umí. Nejprve chce svůj život uspořádat podle svých
sil, podle svého uvážení, podle toho, jak sám uzná za vhodné. A pak teprve k
tomu přidat následování. Ten člověk je rozeklán sám v sobě, chce být svým
vlastním pánem ve své rodině a zároveň Pánem vyznává někoho jiného než sám
sebe. A možná není ani tak rozdvojen. On chce být nejprve svým vlastním pánem
ve svém vztahu k rodině a teprve potom, na dalším místě, v jakémsi vymknutí se
z času, chce následovat. Nejprve chce uvažovat sám o sobě, a když mu zbude čas,
také se věnovat následování. To jsem na něho možná příliš přísný. Ale tak přece
často uvažujeme. O sobě a svých nejbližších chceme často rozhodovat tak, aby
nám do toho nikdo nemluvil, při takových uvažováních často ani nehraje nějakou
úlohu vzpomínka na naši touhu změnit svůj život, tehdy když jdeme do sebe,
tehdy, když nás osloví biblické slovo, tehdy, když vidíme příklad nezištné
lásky, oběti ve prospěch druhého. Něco takového bylo v pozadí toho setkání
Ježíše s kýmsi u cesty.
Proto také jeho odpověď zní více než pozvání jako
odmítnutí. Ale ono je to přece pozvání, vyhrocené jako buď a nebo, ale stejně
pozvání: "Kdo položí ruku na pluh a ohlíží se zpět, není způsobilý pro
království Boží." Ohlížet se zpět znamená hodnotit svůj život podle toho,
co jsme dobrého či špatného zažili, co jsme získali a ztratili, co vlastníme a
co nevlastníme, co nám kdo vzal či dal, co nám kdo provedl a co nedovedeme
odpustit, to znamená nemožnost překročit svůj vlastní stín, změnit dosavadní
způsoby, zvyklosti, návyky, dovednosti, ale i zlozvyky, stereotypy, opakované
chyby. To, že se ohlížíme, znamená, že o svém dosavadním životě rozhodujeme my
sami, že jsme si jisti, že je to náš život, který nezná nikdo lépe než my, ale
i přesvědčení, že na všechno jsme sami a do rozhodování si nenecháme mluvit.
A najednou Ježíš přichází s jiným pohledem. To že se
ohlížíme přirovnává k člověku, který jde za pluhem a místo aby přemýšlel, aby
jeho vyoraná brázda byla rovná před ním, ohlíží se a hodnotí, zda byl úspěšný,
zda brázda za ním je dostatečně rovná. Tím však že se ohlíží, brázda před ním
zákonitě musí začít klikatět, vytvářet nerovnosti nebo se docela zastaví.
Opravdu člověk, který se dívá dozadu, nic pořádného nevyorá. To že se ohlíží,
způsobí, že bude nezpůsobilým k tomu, řádně orat. Tím se vzdá budoucnosti,
svého úkolu, který přichází a je před ním. Takovým úkolem pro nás, které má
budoucnost, je Boží království. A to je Ježíšova výzva, jednat vzhledem k
budoucnosti, jednat tak, abych byl způsobilý pro Boží království, abych měl
budoucnost spolu s ním.
Takovým příkladem budoucnosti, která mění lidský život,
je když člověk místo toho, aby se ohlížel na všechny své špatné zkušenosti, na
to, co mu ten druhý provedl, začne přemýšlet, jak by mohl svůj vztah druhému
narovnat. Začne přemýšlet nad způsoby, které by mohly vést k nápravě. Sám prosí
o odpuštění, nebo když ho druhý o odpuštění prosí, vyhoví mu a odpustí.
Společně pak se vydají na cestu k vzájemnému smíření. To je jedním příkladem,
kdy se člověk vydává na cestu za Ježíšem, právě v tom vzájemném odpuštění a
smíření člověk Ježíše potkává u své cesty. Společně pak ti dva usmíření se
vydávají na cestu k Božímu království. Přestali se ohlížet zpět na svou
všelijak pokřivenou brázdu a soustředí se na úkol, který je před nimi. Úkol
vzájemné úcty, přednosti jednoho před druhým, víry, že taková cesta má svou
budoucnost, má své zaslíbení. A že jsme na tuto cestu zváni, také je to pro nás
naděje, že náš život v takové cestě, má své naplnění a smysl, obohacuje a
oživuje. Cesta jednoho k druhému, je cestou za Ježíšem, právě za tím, jak on
sám potkával na cestě, sám se jim stával bližním. A z této své cesty neuhnul.
Tím, že druhé potkával, život nepromarnil, ale dal nám ho zcela v náš prospěch.
To proto, že z lásky.
Amen
Hospodine, Pane náš!
Tys naším počátkem i
cílem. Stojíš 2a námi i nás k sobě zveš. O tebe se smíme opřít i k tobě smíme
vyhlížet. Nenecháváš nás opuštěny, i když nás znáš lépe než my sami sebe. Tak
se nám zdá neuvěřitelné, že se od nás neodvracíš, ale žes kvůli nám do našeho
světa vstoupil v životě svého Syna. Za tvou naději pro náš život žes nasadil
celý jeho život. Prosíme, dej se nám poznat ve své lásce k nám a ve svém
milosrdenství místo v hněvu a odsouzení, které je pro nás představitelnější.
Vždyť víme, že bez tvého odpuštění nemůžeme žít a přesto tak často se ani
neodvažujeme o ně prosit. Ty sám se nám ozvi, promluv k nám, podepři nás,
abychom tě slyšeli a měli sil tě poslouchat. V Duchu svatém vyhlížíme tebe
samého, v něm nás obživ a náš život narovnej. Ty jsi naší nadějí, proto Tě
prosíme, přijď mezi nás.
Amen
Ježíši, Pane náš!
Prosíme narovnej a
zcelistvi náš život, když se od tebe odvracíme sami k sobě, prosíme postav se
nám do cesty a posilni nás v cestě za tebou.
Amen